luni, 24 ianuarie 2011

The Social Network (2010)

Director: David Fincher
Writers: Aaron Sorkin (scenariu), Ben Mezrich (carte)
Stars: Jesse Eisenberg, Andrew Garfield, Justin Timberlake

„I’m talking about taking the entire social experience of college and putting it online” sau, pe scurt, Facebook în versiunea iniţială. Şi totuşi, „The Social Network” este un film nu atât despre site-ul în sine și ceea ce reprezintă el, cât despre Mark Zuckerberg, creatorul celebrei reţele de socializare, şi succesul său fulminant. Este un film despre naşterea şi creşterea exponenţială a unei afaceri, dar şi despre invidie, lăcomie, înstrăinare şi singurătate. Nu sunt lucruri noi, iar rolul Facebook-ului este de a contextualiza acţiunea filmului, făcându-l, fie că ne place sau, un film pentru generaţia noastră. Este, într-adevăr, un film apărut la momentul potrivit, despre subiectul potrivit.

„The Social Network” se deschide cu un dialog ameţitor între Mark Zuckerberg, interpretat deosebit de Jesse Eisenberg, şi prietena sa, discuţie de unde înţelegem frustrarea acestuia cauzată de faptul că încă nu are acces la cele mai exclusiviste cluburi studenţeşti.
În decurs de cinci minute, prin rapiditatea cu care Jesse Eisenberg „mitraliază” cuvintele, actorul reuşeşte să dezorienteze, fiind dificil de urmărit. De asemenea, reuşeşte, fie că vrea sau nu, să-şi jignească prietena, care, sătulă de toate conversaţiile mult prea solicitante, decide să se despartă de el. Astfel, Mark Zuckerberg, un student cu un intelect mult peste medie, pe care îl foloseşte pentru a-i dezarma pe cei din jur, dar, în acelaşi timp, nesigur pe el şi foarte antisocial, într-un acces de furie faţă de fosta prietenă, creează în aceeaşi seară Facemash, un site misogin, unde toţi studenţii din campusul universitar de la Harvard pot să dea note studentelor în funcţie de felul cum arată. Acest gest atrage atenţia gemenilor Winklevoss, care doreau să creeze un fel de Facebook rudimentar, însă nu aveau cunoştinţele necesare. Ei sunt cei care, de fapt, apelând la serviciile lui Mark, îi dau acestuia ideea care ulterior va deveni Facebook. Mai departe, „The Social Network” prezintă ascensiunea uluitoare pe care a avut-o reţeaua de socializare, dar şi implicaţiile legale reprezentate de lupta pentru drepturile de proprietate intelectuală între Zuckerberg şi gemenii Winklevoss şi destrămarea prieteniei dintre Mark şi Eduardo, cei care au oferit lumii Facebook.

„Nu ajungi la 500 de milioane de prieteni, fără să-ţi faci câţiva duşmani” este moto-ul filmului şi partea întunecată a poveştii. Entuziasmul studenţesc în faţa contorului de accesări este umbrit de perfidia care caracterizează de multe ori afacerile. Succesul este umbrit de modul în care Mark îl tratează pe bunul său prieten Eduardo, care îl va da, în cele din urmă, în judecată.

Deşi proaspăt câştigător al unui Glob de Aur pentru cel mai bun film, „The Social Network” nu se ridică cu mult peste medie. Jocul actoricesc foarte bun al lui Jesse Eisenberg, precum şi regia lui David Fincher (Seven, Fight Club, Zodiac) nu reuşesc să dea filmului suficientă substanţă pentru a deveni memorabil. Avem parte mai mult de formă susţinută de o campanie de marketing agresivă şi de notorietatea site-ului, decât de conţinut, fapt pentru care, peste câţiva ani, probabil, „The Social Network” va rămâne în memoria colectivă ca „filmul ăla despre Facebook”.

3 comentarii: