duminică, 27 martie 2011

O prezentare nu prea succintă a crezului meu.


Se întîmplă să fiu tînăr, în plină manifestare a unui secol despre care cineva(Andre Malraux) a prezis că " va fi religios, sau nu va fi deloc". Stau şi mă gîndesc unde se ascunde această dimensiune a religiei. În ce cută, în ce rid al ireversibilului timp? Privesc în jur şi văd o amnezie dramatică care metamorfozează chipurile în feţe descărnate, vampirice. O amnezie care aruncă cu balast şi decădere peste oglinda originii noastre. O zvîrcolire dementă a profanului care aruncă stînci şi abrupturi peste un sacru ignorat. Sau poate sunt şi eu un sunet, un ecou maniac, obsedat de o nostalgie inexistentă. Poate sunt şi eu un zombi al acestui secol XXI, o carcasă de carne şi oase, o fiinţă suferindă de handicap spiritual, incapabilă să simtă dimensiunea transcendenţei...
Cert este că o mînă grotească (de căpcăun sau poate de neanderthalian) a inversat verticalitatea [îmi permit o mică paranteză pentru a prezenta această verticalitate... De observat extraordinarul simţ al sensibilităţii elline, nu în filosofia şi în dilemele pe care le ridică, ci în dimensiunea lingvistică. În greaca veche omul era definit ca "antropos", care în traducere liberă ar suna cam aşa "cel (fiinţa)care priveşte în sus". Greu de crezut că aproximativ cu 2 mii de ani înainte de Hristos oamenii umblau cu gîturile arcuite dureros înspre cer. Mai probabilă este poeticizarea cuvîntului ellin pentru a defini,, nu lucrul, ci esenţa din spatele lucrului. Astfel că omul devine un zvîcnet, o dreaptă contorsionată înspre un loc din care îşi are esenţa. Omul este astfel vertical, intră într-un spaţiu al tinderii, al depăşirii unei anumite condiţii. Rezultă de aici o încercare a omului de a verticaliza, de a însuşi conceptele şi abstracţiunile izvorîte din interiorul său , cu verticalitate. ] Urmările ... ei bine, urmările sunt prezentul. Oameni care se preling înspre un punct contopit sălbatic cu întunericul genunilor, oameni care strigă sus şi tare că despică cu capetele lor, bolta şi constelaţiile. De cealaltă parte nişte omuleţi care se plimbă nervoşi, cu melonul atîrnîndu-le caraghios în varful capului, neînţelegînd că accederea se află la un pas distanţă de tălpile lor intelectuale. Cam aşa se prezintă lumea după nenorocita inversare a verticalităţii.
Uneori mă simt subţire, cam la fel cum se simţea respectabilul hobbit Baggins. Tors de un fuior mult prea subţire... Am un gol, de parcă axa timpului s-a frînt brusc în dreptul mileniului 2. Nu simt asaltul undelor nisipoase, clepsidrice ale cronosului. Tot ce se întîmplă este atemporal, haotic, sub zodia sumbră a unui "turn Babel". Am înjunghiat Timpul şi fiecare atom, fiecare por, fiecare particulă de praf sunt îmbibate cu esenţa lui efemeră. Suprafaţa lumii s-a contorsionat de la atîta îmbuibare cu temporal. Şi a rămas Terra, o planetă naufragiată în vid. O fărîmă din ce a fost cîndva bătaia firească a unui orologiu. Şi noi, flori de carne şi sînge ale unei grădini părăsite...pentru că am ucis Timpul, pentru că ne-am ucis pe noi într-o încercare disperată de a ne aduna sinele, de a-l recunoaşte. Aşa simt eu "nu va fi"-ul secolului XXI.
Undeva în spatele statuii unui rege al deşertului, în spatele unei frunze de lotus, în spatele unui rit străvechi, în spatele unei coloane greceşti, undeva între nişte falduri antice de mătase se găseşte crezul meu, catalizatorul acelui dor sălbatic, care smulge tînguirile nomazilor la ceasurile înserării...
Am 18 ani, mă confrunt cu zbaterea delirantă a îngerului adolescentin care are o aripă mare şi una mai mică, trăiesc într-o ţară în care snobismul are înîietate, prin care se perindă nostalgici ai unui regim totalitar, în care rădăcinile demnităţii se înlănţuie spasmodic în jurul oaselor unor vajnici voievozi. O ţară care îşi cară munţii, cîmpiile, rîurile cu ajutorul unor amintiri. Şi atît! Doar o îmbrăţişare pătimaşă între un Orient mitic şi un Occident sterilizat. În această ţară trăiesc eu, în aceste vremuri, în acestă lume insuportabil de secţionată. Tind să devin un pesimist incurabil, un om închis între nişte sumbre realităţi, cu teama de a nu deveni(sau de a fi deja) o creatură care dă bezmetic din mîini după propria esenţă.
Cu toate acestea cred, cu o naivitate absolută, că această diformitate a lumii se transfigurează, se metamorfozează în faţa unei entităţi, în faţa unei dimensiuni sacre din care am băut înainte de cădere: Frumosul. Iată o forţă care ne pune în mişcare esenţa celestă, fărîma de altoi ceresc, lipită cu răsuflare divină. Frumosul, matricea care îşi găseşte corespondentul, sensul în irizaţiile străvechi ale sufletului. Poate este un secol al decăderii, un secol al rătăcirii, al marilor conspiraţii, al denigrării normalităţii... O să spun doar atît: e caraghioasă încercarea omului de a se cocoţa pe o constelaţie. Dar e frumos(omul) .

6 comentarii:

  1. bine ai revenit printre noi... este omul frumos dar daca nu are intelepciune imbratiseaza acel "nu va fi deloc". frumosul pur şi simplu = estetic, iar frumuseţea abolută este bună în orice privinţă. totuşi, tot grecii pe care îi pomeneai au simţit nevoia să definească idealul uman, cumva conştienţi de insuficienţa esteticului, drept kalokagatia (kalos kai agatos = frumos si bun - bun cum a fost şi materialul tău)

    RăspundețiȘtergere
  2. :)
    primul si sigurul lucru ce mi-a venit in minte dupa ce am terminat de citit a fost
    http://dinrespectpentrutineri.blogspot.com/2010/10/dumnezeu-paseste-alaturi-de-mine.html
    mai precis ultimul paragraf (dinainte de p.s.)...
    si m-am gandit ca poate nu ti-ar strica sa-l citesti si tu :)

    si am mai patit un lucru curios..citind, mi-au ramas rasunandu-mi in minte cuvintele tale " o creatură care dă bezmetic din mîini după propria esenţă"...si din absoluta pura intamplare, am dat click pe sinaxarul zilei, unde am gasit urmatoarele:
    "Cel ce lasă altora grijile trecătoare ale lumii este mai bun şi mai demn de laudă pentru că s-a lepădat de sine, şi-a luat crucea şi L-a urmat pe Hristos. Acesta este în permanenţă în contact cu lucrurile divine, fugind de cele pământeşti, fără să se lase cuprins de nici un fel de griji. Un astfel de om prin fapta bună şi prin rugăciunea închinată lui Dumnezeu devine un om liber, neîngrădit, care stă drept în faţa lui Dumnezeu, cu mintea numai la cele sfinte. Un astfel de om este în continuă convorbire cu Dumnezeu."

    :)seems to me almost funny...

    a..si inca ceva care m-a chinuit pe parcursul lecturarii..de ce ai ales sa scrii textul cu "î" in loc de ”â”?

    RăspundețiȘtergere
  3. Dragă Ioana, am cugetat mult la posibila legătură dintre comentariul tău şi mesajul eseului meu. Este probabil să greşesc în cele ce o să spun, dar este singura legătura logică pe care am găsit-o. Probabil mă crezi un fel de adolescent care se inspiră din Cioran, un spirit rătăcit, un tînăr cuprins de deznădejde, pierdut(repet, este interpretarea mea, care se poate să fie nulă, doar că ambiguitatea comentariului dă frîu liber interpretărilor felurite). Dar nu este nici pe departe aşa. Eseul meu se vrea o prezentare a Frumosului ca baza esentiala a bunului-gust.Şi face parte dintr-un şir de eseuri care îşi propun promovarea Culturii care este esenţială în formarea caracterului moral, intelectual, spiritual al tinerilor. Cam despre asta am vorbit eu în eseu. Plus că nu am înţeles nici trimiterea la sinaxar.
    Cît despre "î"... l-am adoptat citind "Academia Caţavencu", ca pe un fel de protest, o satiră la adresa societăţii. Dar nu sunt singurul care scrie cu "î". Cred că se încadrează într-un tipar. Şi dacă nu mă înşel, Lupul Moralist poate da mai multe detalii. :)

    RăspundețiȘtergere
  4. draga doctore, :) nu stiu unde ai gasit legatura asta dar nu corespunde deloc cu "realitatea" din mintea mea...nici nu mi-a trecut prin cap Cioran (desi daca tu il mentionezi acum, pot trage concluzia ca l-ai citit recent si poate chiar te-a influentat nitel) si cu atat mai putin m-am gandit la scenarii cu adolescent spirit ratacit si ce mai zici tu pe acolo :)
    din ce-mi amintesc ca am citit mai sus(pentru ca recunosc ca n-am recitit articolul acum, ma cam grabesc) singura referire la frumos apare la sfarsit - in ultimul paragraf - sau anyway..e singura concreta...
    sa-ti spun sincer,dupa lecturare am ramas cu senzatia intensa ca esti un om trist...atat...doar trist...nu disperat, deznadajduit, pierdut etc..doar trist...ceea ce aproape ca m-a intristat si pe mine..dar asta n-are importanta, caci mie mi-a trecut repede :)
    si inca ceva ce mi-a venit in minte a fost> hiiuuuu, doamne ajuta ca mai exista si oameni normali la 18 ani :)) dar nu prea puteam sa spun asta in primul post, ar fi sunat a incurajare iar eu n-as vrea sa mai fii trist..eu insami am fost asa o buna bucata din viata si iti spun acum ca regret...anyway...
    cat despre sinaxar...nu stiu ce mi-a venit...adica stiu, dar nu dispun acum de cuvintele necesare acum :) ideea ar fi fost ca pe mine, cand ma simt asa mai 'out of place', ma linisteste mult sa ascult un cleric vorbind...si nu ma refer la slujba ci la o predica, o conferinta sau de ce nu, sa-mi vorbeasca chiar mie :)) imi amintesc acum ca atunci cand aveam si eu 18 ani (adica acum aprox un an :P) si ma suparam, ma duceam la un parinte de la mine de acasa si il intrebam de carti, whatever deschideam tot felul de subiecte useless...si dupa ce plecam ma simteam ca atunci cand mananci o inghetata buna de ciocolata intr-o zi prea calduroasa de vara :) adica bine :)acum nu mai fac dintr-astea...dar m-am gandit ca poate ar functiona si la tine...
    iar despre 'î' se pare ca iar e greseala mea - nu citesc academia catavencu...n-am auzit de asemenea protest...i apologize...dar tot mi-e imposibil sa nu ma zgarie pe retina cand il vad in mijlocul cuvantului :) - care din nou e problema mea - nu e nevoie sa ma bagi in seama...
    m-am cam lungit cu vorba :| va mai spun doar - have a good night tonight :)

    RăspundețiȘtergere
  5. doctore, idee buna, dar post cam artificial construit pe alocuri si putin... neomogen. in fine, iti spun eu fata catre fata ce am cu viata ta :)

    @Ioana
    din comentariile tale am inteles ca nu prea ai inteles mesajul postului si te ai cramponat in metaforele care incercau sa construiasca o imagine a lumii in care frumosul apare ca un leac.
    nu inteleg defel trimiterea la textul sinaxarului, text pe care la am citit de cateva ori, sperand sa gasesc o oarecare logica. pasajul este sublim, dar in contextul de fata e ca nuca in perete, desi tie ti s a parut revelationala legatura.
    cat despre argumentul tau: "ideea ar fi fost ca pe mine, cand ma simt asa mai 'out of place', ma linisteste mult sa ascult un cleric vorbind...si nu ma refer la slujba ci la o predica, o conferinta sau de ce nu, sa-mi vorbeasca chiar mie", seems to me almost funny, ca sa te citez.
    salve!

    @lupul moralist
    felicitari pentru blog! e chiar fain:)


    cristian

    RăspundețiȘtergere
  6. stimabile cristian,
    nu faci decât să-mi dai un motiv în plus de a ma bucura că nu toți suntem la fel :) nu consider ca m-am cramponat in metafore si din cate imi amintesc, n-am facut decat referiri la parerea MEA despre autor...nu stiu de unde din comentariile mele ai inteles tu ca n-am inteles eu mesajul textului...si sincer, je m`en fische...
    am spus ca omul e o persoana trista si dupa a 4a lectura raman la aceeasi parere...pentru ca el propune frumosul ca rezolvare dar nu pune nimic in aplicare, altfel n-ar mai fi simtit asa
    ”Tind să devin un pesimist incurabil, un om închis între nişte sumbre realităţi, cu teama de a nu deveni(sau de a fi deja) o creatură care dă bezmetic din mîini după propria esenţă”
    chiar daca spune ca el crede „cu o naivitate abosluta”...daca intr-adevar ar fi crezut ar fi stiut sa ia frumosul din ce-l inconjoara, iar parerea sa despre lume ar fi fost doar o constatare, nu s-ar mai fi transpus si in sentimentele lui...
    cat despre pasajul din sinaxar, mi s-a parut eventual relevant nu revelational (care cuvant, apropos, nici nu exista in dex, desi am dat si eu de el de vreo doua ori, dar in contexte ca ”proces revelational” cu referire stricta la revelatia divina...), l-am pus acolo doar ca sa-l citeasca, ai observat probabil ca n-am facut nicio precizare referitoare la el...n-am vrut sa-i revelez nimic, sa stii...cat despre faptul ca nu-i gasesti tu logica, asta e, mie mi s-a parut destul de logic la momentul respectiv...si pe de alta parte, pana la urma, cate lucruri lipsite de logica nu facem? sau poate tu nu faci...
    si..mda...ma bucur ca macar te-a amuzat argumentul meu...chiar il spusesem din tot sufletul...dar asa-mi trebuie daca ma bag aiurea in seama pe unde nu trebuie
    o noapte mai buna ca a mea si o duminica linistita!
    :)

    RăspundețiȘtergere