joi, 12 ianuarie 2012

Simpozionul „Andrei Şaguna – Spiritualitate şi Cultură. Impresii

Mă bucur că împreună cu colega Andreea Căruţaşu, din clasa a XI-a C, elevă la acelaşi colegiu am participat in mod activ alături de ceilalţi elevi ai liceelor si colegiilor sibiene la Simpozionul  “Andrei Şaguna – Sfinţenie si Cultură”.  Din cele 16 teme propuse  am avut şansa de a alege şi de a pregăti lucrarea “Andrei Şaguna în conştiinţa românilor ardeleni”.
Prin participarea la acest simpozion am avut ocazia să aflăm mai multe despre Sfântul Andrei Şaguna, o personalitate cu o cultură riguroasă şi cu o viaţa sfânta.  Informaţiile cuprinse în prezentările colegilor participanţi m-au făcut să înţeleg că Sfântul Andrei Şaguna şi-a lăsat o amprentă profundă asupra istoriei neamului românesc în general si a celui transilvănean în mod special.  Chiar dacă viaţa sa a numărat numai 65 de ani, dintre care 27 i-a petrecut la Sibiu, prin viaţa lui bineplăcută lui Dumnezeu, Sfântul Mitropolit reprezintă un model pentru noi toţi care ne plângem că nu avem destul timp să săvârşim toate cerinţele vieţii acesteia.
Pe parcursul prezentărilor am remarcat că s-au folosit multe sintagme, asociate Sfântului, iar în sufletul meu a rămas mai ales una, formată din cele 9 cuvinte testamentare: „Fiţi pe pace, aveţi-vă bine, nu vă sfădiţi”, pe care Sf. Andrei Mitropolitul o aşează şi în gândurile noastre.

Simpozionul s-a încheiat cu o frumoasă si bogată agapă, care a anticipat începutul Postului Crăciunului, şi mai ales cu o bucurie imensă în suflet, deoarece ne-am făcut un prieten în Împărăţia lui Dumnezeu, care se roagă neîncetat pentru mântuirea noastră.
Lucia Neamţu, cls. a XII-a B
C.N. „Samuel von Brukenthal” Sibiu




În biserică ni se spune că sfinţii sunt prietenii noştri statornici şi dezinteresaţi. Însă cum îi putem cunoaşte, cum putem să ne dăm seama de această prietenie pe care ne-o oferă ei în fiecare clipă, dar noi nu ştim să ne deschidem sufletul şi să o primim?
În primul rând, am putea citi din viaţa unui sfânt, acatistul lui, ne-am putea ruga sfinţilor deschis, cu cuvintele noastre, adresându-ne ca unor amici. De multe ori, această cale ni se pare grea, incomodă chiar, căci  presupune un oarecare efort interior, sufletesc.
În al doilea rând, un alt mod de a ne apropia de sfinţi ar fi prezentarea unor proiecte care să ne înfăţişeze câteva aspecte importante din viaţa lor, oferind astfel modele pentru tineri. Utilizarea tehnologiei ne este comodă, imaginile şi animaţiile captează atenţia tinerilor şi cred că prin aceasta un simpozion ( o discuţie prietenească puţin mai diferită- pentru cei care nu ştiu ce este un simpozion) trezeşte interesul şi îmbogăţeşte cunoştinţele din respectivul domeniu.
Trebuie să recunosc că, deşi am avut o lecţie în clasa a 9-a la religie despre viaţa şi activitatea Mitropolitului Andrei Şaguna, am aflat o mulţime de alte lucruri la acest Simpozion cu tematica. Astfel, eu însămi am avut ocazia să caut, să mă informez pentru a putea transmite celorlalţi participanţi aspecte interesante din viaţa acestui sfânt.
Mă bucur că am avut ocazia să particip la acest proiect şi să aflu atât de multe despre activitatea educaţională şi culturală pe care a desfăşurat-o Sf. Andrei al Ardealului. Pot spune că acum apreciez cu adevărat tot ceea ce a făcut pentru poporul român.
Teodora Şpan, cls.  a XI-a,
C.N. „Octavian Goga”, Sibiu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu